خجسته: تحقیق وتفحص از بنیادشهید در دستور کار مجلس

همدان نامه

همدان پایتخت تاریخ وتمدن

خجسته: تحقیق وتفحص از بنیادشهید در دستور کار مجلس

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بی توجهی به تکریم ایثارگران، مشکلات دارو و درمان، ضعف خدمات رسانی به جانبازان و ایثارگران ما را بر آن داشت تا پای صحبت امیر خجسته عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بنشینیم.

خجسته که خود زمانی رئیس بنیاد شهید همدان بود در این گفت وگو از بی توجهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به مشکلات جانبازان و ایثارگران انتقاد کرد و گفت: برای حل مشکلات ایثارگران با جدیت موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را در دستور کار مجلس قرار داده ایم.

مشروح گفت وگو را در ادامه می خوانید:

 

    از ابتدای مجلس نهم نمایندگان اهتمام جدی دررفع مشکلات قشر ایثارگر داشتند، مهمترین مشکلات جانبازان و ایثارگران که به اطلاع شما می رسد چیست؟  

مهم‌ترین مشکل ایثارگران تکریم و توجه به آنهاست. باید جایگاه ایثارگران را از نظر روحی و روانی شناخته و به آنها احترام بگذاریم، در جمهوری اسلامی ایران قریب ۲۲ هزار شهید، ۹۰۰ هزار جانباز و ۵۴ هزار آزاده وجود دارند که جایگاه آنها بسیار عظیم است، آنها یاران امام حسین (ع) و انصار دین خدا هستند.

کشورهای خارجی برای مجروحان و اسیران جنگی خود احترام ویژه‌ای قائل هستند، درست است که برخی از آنها دین و مذهب خاصی ندارند اما ایثارگران کشورشان را تکریم می کنند، حتی در خیابان رفتار با آنها توأم با احترام است، زیرا جایگاه آنها را فهمیده‌اند، بنابراین درکشور ما با توجه به وجود دین و اعتقاداتی خاص، باید منزلت و جایگاه این افراد به خوبی درک شود.

 زمانی که امام (ره) " هل من ناصر ینصرونی" گفتند ایثارگران فعلی کشوربه ندای وی لبیک گفتند، در صورتی که در صدر اسلام تنها ۷۲ نفر به ندای امام حسین گوش جان سپردند، به همین دلیل درک جایگاه ایثارگران اولین نکته مدیریتی در سطح ملی، استانی و شهرستانی است.

 

جانبازان ایران اسلامی به کشور خود پشت نمی‌کنند

    ظاهرا برخی کشورهای خارجی به ایثارگران سایر کشورها حتی ایران آنقدر احترام می‌گذارند که برخی جانبازان ما به مهاجرت به کشورهای خارجی رغبت پیدا کرده‌اند.

جانباز ما هیچ‌گاه پناهنده کشوری دیگر نمی‌شود، ممکن است از قوانین این کشورها تعریف کند، اما تنها برای درمان به آنجا مراجعه می‌کنند. ایثارگران نفس کشیدن در کشور ایران را با هیچ جای دیگرعوض نمی کنند.

ناراحتی امروز جانبازان ناشی از بی توجهی مسئولین به دارو و درمان و معیشت جایگاه و تکریم آنها است، آنها برای این وطن و خاکش خون دادند قطعا به آن پشت نمی‌کنند.

 

    موضوع پشت کردن به نظام نیست کسی نیز قرار نیست شعار ضد نظام دهد بلکه موضوع اصلی این است که ایثارگران مشاهده می کنند که وضعیت جانبازان در کشورهای خارجی بهتر و امکانات در دسترس‌تر است.

درست است، ایثارگران برای درمان به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، بهترین متخصصان خارج از کشور در بنیاد شهید هستند آنها به طور داوطلبانه برای درمان جانبازان به ایران سفر می‌کنند و سپس به کشور خود باز می‌گردند اما برخی از افراد ناچاراً به خارج سفر می‌کنند که البته بنیاد هم مقدمات را باید فراهم کنند.

 

واگذاری درمان به ارگان‌های دیگر بزرگترین ظلم بنیاد شهید به ایثارگران است

    در حال حاضر بنیاد امکان سفر درمانی جانبازان را فراهم می‌کند؟

در حال حاضر این شرایط به حداقل رسیده است. باید گفت که بنیاد با واگذاری بحث درمان به ادارات، بزرگترین ظلم را به جامعه ایثارگری کرده است این مجموعه با وجود داشتن  تمام تجهیزات و متخصصان مربوطه، برای کم کردن حجم کار خود، دست به این کار زد.

امکانات بنیاد، امکاناتی است که از ابتدای جنگ وجود داشته، کارمند این مجموعه مشکلات، جنس برخورد و دارو و درمان را می‌شناسند در حالی‌که در اغلب ارگان‌ها این امکانات وجود ندارد و بنیاد برای کم کردن مسئولیت خودش وظایف را بر دوش وزارتخانه‌های گذاشته که هیچ شناختی از مشکلات و تجهیزات ایثارگران ندارند.

 

هزینه‌های درمان از جیب جانبازان پرداخت می‌شود /بیشترین شکایت ایثارگران مربوط به مشکلات دارو و درمان است

     بدون اینکه این تجهیزات به وزارتخانه‌ها انتقال یابد؟

بله، هیچ یک از امکانات انتقال پیدا نکرد، ببینید مهم‌ترین مشکل جانبازان بعد از بحث تکریم موضوع دارو و درمان است، سلامتی آنها باید حفظ شود که با واگذاری وظایف به وزراتخانه‌ها، سلامتی آنها مختل و در حق آنها بسیار اجحاف شد، زیرا وزارتخانه که بودجه ندارد، جانباز نیز که پولی ندارد بنابراین برای درمان مجبور به دریافت وام می شود.

در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که آیا این کار درست است؟ آیا قبلاً چنین بود؟ من ۶ سال رئیس بنیاد شهید همدان بودم هیچ گاه این‌طورنبود، آنها با این اقدام بزرگترین ظلم را در حق ایثارگران کردند.

در جلسه فراکسیون ایثارگران با رئیس مجلس، پس از طرح مشکلات جانبازان قرار شد علاوه بر اختصاص بودجه بنیاد، ۵۰۰ میلیارد تومان برای بحث دارو و درمان به بنیاد داده شود تا مشکلات جانبازان و ایثارگران در این موضوع حل شود.

 

بنیاد شهید معتقد است مشکلی در بحث دارو و درمان وجود ندارد و بودجه سال ۹۱ نسبت به سال گذشته ۸ برابر شده است

اقدامات بنیاد جواب نداده است، بیشترین شکایت ایثارگران درارتباط با بحث دارو و درمان است، برای مثال دانشگاه علوم پزشکی با وجود داشتن امکانات، زیر بار درمان جانبازان نمی‌رود که این نشان‌دهنده عملکرد نادرست است، زیرا وزارتخانه‌ها با مشکلات آنها آشنایی نداشته و در مسایل مرتبط با ایثارگران کارشناس نیستند، در حال حاضر جانبازان، خود در حال پرداخت هزینه‌های درمان بوده و به سختی زندگی می‌کنند.

 

    واگذاری درمان به سایر ارگان‌ ها باعث نمی‌شود که بودجه بیشتری در اختیار جانبازان قرار گیرد؟

اگر اینطور بود ایثارگران باید ابراز رضایت می‌کردند در حالی‌که چنین نیست و بیشترین مشکل را در بحث دارو و درمان دارند.

 

    برنامه مجلس دقیقاً برای رسیدگی به این اوضاع چیست؟

برنامه این است که در طرح‌های دو یا یک فوریتی این وظیفه را به بنیاد بازگردانده و سپس بودجه خوبی را تزریق کنیم.

 

دولت‌های آینده نسبت به ایثارگران بی‌انصافی نمی‌کنند

    وقتی مدیریت آنجا، مدیریت موثری نیست، این بودجه به هدر می‌رود؟

انشاءالله با توجه به تغییر و تحولی که در پیش است، سعی می‌کنیم مناسب‌ترین فرد را برای بنیاد درنظر بگیریم.

 

    تحقق این امر بستگی به دولت آینده دارد زیرا مدیر بنیاد شهید را دولت انتخاب می‌کند؟

هر دولتی بیاید حداقل نسبت به ایثارگران بی‌انصافی نمی‌کند.

 

    دولت فعلی هم مدام از تکریم ایثارگران و تلاش برای حل مشکلات آنها می‌گوید؟

درست گفتند اما آیا واقعاً در عمل چنین شده؟ تکریم را باید درعمل نشان داد چرا که همه هزینه‌ها دو برابر شده اما کمکی به تامین هزینه درمان ایثارگران نشده است؟ این امر برای همه مردم سؤال برانگیز است همه از دور می‌گویند ایثارگران اوضاع خوبی دارند اما وقتی واقعیت را می‌بینند متوجه سختی زندگی آنها می‌شوند.

 

مدیران ناکارآمد به جامعه آسیب می‌زنند

    برای امر اشتغال ایثارگران و فرزندانشان، تدابیری اتخاذ شده است؟

ظرفیت استخدام ایثارگران را تا ۱۰۰ درصد افزایش دادیم  تا بیشتر به کار گرفته شوند در خصوص اشتغال فرزندان شاهد نیزشرایط خوبی فراهم شده است.

 

    نمونه‌ای از این شرایط را نام می برید؟

در همدان در ارتباط با اشتغال فرزندان شهدا شرایط خوبی فراهم شده است، تعداد کمی مانده‌اند که مشکلات آنها نیز در حال برطرف شدن است.

 

    سایر استان ها به چه صورت است؟

بستگی به مدیراستان دارد، هر جا مدیر حرکت کند نتیجه خواهیم گرفت، در همدان و برخی استان‌ها که مدیران فعال و پویایی حضور دارند مشکل اشتغال تقریباً حل شده اما برخی که پویایی ندارند امکان فعالیت را از دیگران نیز گرفته‌اند و این امر برای قشر ایثارگران مشکل‌ساز شده است، مدیران ناکارآمد، روزمره، بدون برنامه، به جامعه آسیب وارد می‌کنند.

 

علت ابلاغ قانون جامع ایثارگران، تخصیص به موقع بودجه بود

    پس از ابلاغ قانون جامع ایثارگران از سوی مجلس به دولت، اعتراضات بسیاری به برخی مواد آن از جمله تبصره ۲ ماده ۳۹ وارد شد، اهم اشکالات ایراد شده به این قانون چیست؟

لایحه خدمات‌رسانی به ایثارگران لایحه بسیار خوبی بود که بعد از جنگ باید عملی و اجرایی می‌شد که متأسفانه به تأخیر افتاد تا اینکه این لایحه تصویب و سپس به شورای نگهبان فرستاده شد و در خصوص بودجه آن بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف پیش آمد و همین امر باعث فرستادن لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

دفاع، اثبات و سپس اجرایی کردن این لایحه از وظایف  بنیاد شهید و مدیریت ارشد آن بود اما متأسفانه مسئولان بنیاد آن را پیگیری نکردند و نمایندگان این لایحه را در مجمع پیگیری و از آن دفاع کردند.

 

    یعنی هیچ نماینده‌ای از بنیاد شهید در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشت؟

خیر، زریبافان حضور پیدا می‌کرد اما تنها مخالف حاضر در مجمع بود.

 

    دلیل مخالفت وی چه بود؟

احساسم این بود که آنها در فضای ایثارگری نیستند به همین دلیل مشکلات آنان را درک نمی‌کنند در غیراین صورت باید از لایحه دولت دفاع کرده و درخواست بودجه می‌کردند.

تعلل و تأخیر در تصویب این لایحه، ظلم بزرگی به جامعه ایثارگران بود، لذا نمایندگان ایثارگر برای دفاع از این قانون استدلال کردند و برای مجمع اثبات شد که این لایحه حق مسلم ایثارگران است و بعد از تصویب قرار بود در صحن اصلاح شود که پس از ابلاغ طی صحبتی که با دکتر لاریجانی داشتیم اصلاحات انجام خواهد شد، همانطور که گفتید اشکال ایثارگران به این قانون تبصره مربوط به دو شغله بودن آنان است که مقرر شده در این تبصره و اشکالات دیگر اصلاحات لازم صورت گیرد.

 

۶هزار میلیارد تومان به قانون جامع ایثارگران اختصاص یافت

    چرا این اصلاحات قبل از ابلاغ انجام نشد؟

دکتر لاریجانی این قانون را ابلاغ کرد تا بودجه لازم به آن اختصاص یابد واعتراضات نمایندگان ایثارگران نیز قابل اصلاح است.

 

    بودجه‌ای که برای این قانون درنظر گرفته‌اید چه میزان است؟

بودجه این قانون بین ۶-۷ هزار میلیارد تومان است.

 

    ظاهرا بنیاد شهید با اصلاح این تبصره مخالف است و پیش از این نیز برای قطع حقوق ایثارگران دو شغله اقدام کرده بود.

درست است وقتی موضوعی را متوجه نمی شویم نسبت به آن بی تفاوت هستیم اما در صورت ظلم در حق کسی باید از وی دفاع کرد، لایحه ایثارگران حق مسلم جامعه ایثارگری است، قشر ایثارگر را باید درک کرد تا مشکلاتش حل شود اگر درک نکنی در مقابلت جبهه می گیرد.

 

معوقات ایثارگران پرداخت خواهد شد

    یکی از راه‌های حل مشکلات ریشه‌یابی آنهاست، برای ریشه‌یابی نیز باید عملکردهای گذشته کاملاً مورد بررسی قرار گیرد که شما هم برای حل مشکلات بنیاد بحث تحقیق و تفحص را آغاز کردید. روند پیگیری تحقیق و تفحص به چه صورت است؟

این طرح با داشتن بیش از ۸۰ امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده و از آنجا نیز به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده که در موعد مقرر اقدامات لازمه انجام خواهد گرفت در ضمن تمامی امضا کنندگان از نمایندگان ایثارگر یا خانواده‌های آنها هستند.

 

    محورهای تحقیق و تفحص چه بوده؟

عملکرد بنیاد در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی و حمایتی، اقدامات و تصمیمات خلاف قانون و خارج از اختیار از سوی ریاست بنیاد مانند انسداد پرونده ایثارگران، برداشت خلاف قانون از حساب‌های ایثارگران و سپس عودت آن پس از چند ماه به حساب‌ها ، افزایش میزان شکایات در مراجع قضایی از بنیاد شهید از سوی ایثارگران، بی‌عدالتی در نظام پرداخت ایثارگران، عدم تکریم خانواده‌های شهدا و جانبازان، نارضایتی اغلب جامعه هدف از بنیاد شهید و عدم ارائه آمار شفاف و قابل دفاع از جمله محورهای پیشنهادی برای انجام تحقیق و تفحص است.

موضوع اصلی، مدیران ناکارآمد و بدون تخصص است. اگر معاون مالی بنیاد تخصص نداشته باشد بودجه مالی بنیاد قفل می شود، به دلیل نبود مدیر کارآمد معوقات انباشته شده است در صورتیکه پرداخت آن باید سریعتر انجام شود. خانوده شهدا برای رسیدگی به شکایت خود به چه کسی باید مراجعه کنند؟

 

    در خصوص پرداخت معوقات چه برنامه‌ای دارید؟

بودجه تخصیص می‌دهیم، در جلسه با دکتر لاریجانی قرار شد در بودجه ۹۲ اعتباری را برای معوقات درنظر بگیریم.

 

شرکت‌های وابسته به بنیاد تضمینی برای پرداخت معوقات ایثارگران است

    برای این امر چه مقدار اعتبار اختصاص می‌دهید؟

قرار است ۵ هزار میلیارد تومان برای معوقات درنظر گرفته شود که رئیس مجلس در جلسه اخیر بر لزوم برطرف شدن معوقات تأکید کرد، در خصوص بحث درمان ۵۰۰ میلیارد تومان و به مباحث خدماتی و اشتغال و تحصیل در احکام بودجه نیز توجه ‌شود، البته این اعتبار جدای از ۶-۷ هزار میلیارد بودجه قانون جامع حمایت از ایثارگران است که حتماً باید مدنظر قرار گیرد و بحثی در مورد آن نیست.

 

    بسیار اتفاق افتاده که دولت در زمان تخصیص از اعتبار یک نهاد کم کرده چه تضمینی برای تحقق این اعتبارات وجود دارد؟

تضمین سعی ماست. البته می‌توان از سرمایه‌های شرکت‌های وابسته به بنیاد برای پرداخت معوقات استفاده کرد.

 

    واقعاً امکان گرفتن این تضمین وجود دارد؟

بله، پیگیری می‌کنیم. آیا آزادگان باید برای دریافت معوقات خود در خیابان تجمع کنند؟ خب، با دادن ۲ شرکت معوقات را پرداخت کنید. مگر به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنید؟ مگر این شرکت‌ها را نمی‌فروشید تا زیرساخت‌های راه و راه آهن و آزاد راه و غیره ایجاد کنیم معوقات را نیز جزو این مسائل به شمار آورید، ایثارگران برای حفظ این نظام جان دادند بنابراین استحقاق بیشترین توجه را دارند.

شهید یک بار شهید می‌شود اما جانباز ما در ۲۴ ساعت شاید ۲۴ بار شهید و زنده می‌شود. درد، اعصاب و روان، شیمیایی، قطع و ضایع نخاعی را چه کسی درک می‌کند، مدیران باید درد آنها را بفهمند تا بتوانند برایشان کار کنند.

حساسیت نمایندگان برای زیر سؤال بردن بنیاد شهید وامور ایپارگان نیست بلکه برای دادن حق قانونی ایثارگران است چرا بنیاد مشکلات ایثارگران را پیگیری نمی‌کند؟ چرا این کار را به دیگران واگذار می‌کند؟

آیا به خاطر فراغت بال خودمان این وظایف را به دیگران محول می کنیم؟ اگر همه امکانات واگذار شود اشکالی ندارد اما همه امکانات نیست، داد ایثارگران درآمده نگاه کنید چه میزان شکایت داریم؟

مشکل اصلی، بحث مدیریت است. اگر مدیر کارآمد داشته باشیم مشکلات مرتفع می‌شود اگر مدیر ناکارآمد داشته باشیم مشکلات روز به روز افزایش می‌یابد، هرگاه فریاد درآمد بدانید آنجا مدیر ناکارآمد هست و در مقابل هر جا آرامش هست و کار را با پویایی و تحول پیش می‌برند بدانید مدیریت کارآمد است.

 

تخلفات بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر بررسی می‌شود

 نکته دیگر تحقیق وتفحص بحث مسائل اقتصادی کوثر و بانک دی است، گزارش‌های کاملی به مجلس می‌رسد، حکم جلب تعدادی صادر شده، تعدادی نیز به خارج از کشور سفر کرده و تعدادی دستگیر شدند .

 

    مشکل بانک دی چیست؟

بنا بر گزارش‌های رسیده بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر مشکلات عدیده دارند، به چه دلیل حقوق ایثارگران در حساب‌های بانک دی ریخته و سپس برداشته می‌شود؟ ما حکم صادر نمی‌کنیم اما با شروع تحقیق و تفحص سراغ این افراد می‌رویم، بنا بر نامه‌های رسیده از ایثارگران، حقوق به حساب‌ها ریخته، برداشته و سپس برگردانده شده است.

 

    یعنی ایثارگران چند ماهی حقوق نداشتند؟

خیر، مقداری از حقوق آنها برداشت شده اما دوباره به حساب‌ها بازگردانده شده است، این مطلب شکایت جانبازان است که قصد داریم این مسائل را بررسی کنیم البته برای تحقیق و تفحص موارد مشابه زیادی هست که نمی خواهم نام ببرم، علت حساسیت مجلس، شکایت ایثارگران است.

۸۰ درصد مراجعان در حوزه‌های انتخابیه، ایثارگران هستند و در تهران نیز مراجعات زیادی داریم که این شکایات در حال بررسی است.

 

    سازمان اقصادی کوثر در این مسأله چه نقشی دارد؟

این سازمان نیز جزو سازمان‌هایی بود که مورد اعتراض ایثارگران واقع شده که در تحقیق وتفحص به مشکلات آن رسیدگی خواهیم کرد.

 

بنیاد شهید برای توقف تحقیق و تفحص نمایندگان را تهدید کرد

    عکس‌العمل بنیاد در مقابل تحقیق و تفحص چه بود؟

با دادن پیغام به یکی از نمایندگان که فرزند شهید است وی را تهدید کردند که یا از ادامه فعالیت در این زمینه دست برمی‌دارید یا آینده انتخابات برایت مشکل‌ساز می‌شود اما هدف ما از تحقیق و تفحص اصلاح است، می‌خواهیم برای ایثارگران کار کنیم. بنابر نظر رهبر معظم انقلاب هر جا تخلف شد باید برخورد شود، هر کسی که باشد.

 

    فقط یک نفر تهدید شده است؟

یک نفر اذعان کرده که من نیز عکس‌العمل نشان دادم.

 

    بنیاد تکذیب نکرد؟

شما خبرنگارید شما باید بدانید.

 

خیرین مسئول حل مشکلات جانبازان نیستند

    توضیحات مدیران ارشد بنیاد در مورد این مشکلات چه بود؟

در یکی دو جلسه که بودم نتیجه خاصی نگرفتیم. تأکید من بیشتر در مورد مدیران پویاست، ایثارگران می‌گویند مدیریت خوب نیست.

در مورد مجتمع‌های توانبخشی حرکتی صورت نگرفت. اعتبارهم تخصیص دادیم اما پیگیری نکردند مدیران بنیاد استدلال خاص خود را دارند در حالی‌که ما با واقعیات برخورد می‌کنیم.

 

رهبر معظم انقلاب با مدیر ناکارآمد برخورد می‌کردند

    استدلال آنها چه بود؟

آنها می گویند اقدامات صورت گرفته بهترین کاری است که می‌توان برای ایثارگران انجام داد، در ضمن یکی از نشانه‌های پویایی مدیر یک مجموعه ارتباط مستمرش با خبرنگاران است. خبرنگاران چشم نظام هستند می توانند مشکلات را به خوبی و به موقع منتقل کنند. اگر پذیرفتند مرتفع می شود و اگر نپذیرفتند یعنی مقاومت می کنند که این نشان می دهد یک جای کارشان مشکل دارد.

مجموعه تحت نظر مدیر ناکارآمد و ضعیف، ضعیف است و حمایت از مدیران ناکارآمد اجحاف بزرگی در حق جامعه هدف است، مشکل یک جانباز را نباید یک خیّر حل کند.

 

    به نظر شما چه اصراری برای نگهداشتن این مدیران وجود دارد؟

وقتی مدیر ناکارآمد باشد تیم زیرمجموعه‌اش را ضعیف می‌کند و به جد از مدیر ناکارآمد حمایت می‌کند، مقام ولایت بیشترین توجه را نسبت به ایثارگران دارند و تأکید شان این است که مشکل‌شان حل شود، ایشان هیچ گاه از مدیر ناکارآمد و متخلف دفاع نکردند، بنابراین پیروان رهبر معظم انقلاب باید کارآمدی خود را نشان دهند، لذا امیدواریم که در این مجلس با حضور حدود ۲۰۰ ایثارگر، بسیجی و جانباز تصمیمات خوبی برای آینده ایثارگران اتخاذ شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  شنبه 10 فروردين 1392برچسب:,ساعت 18:13  توسط محمد گلزار